Smaad en laster op internet

09-11-2017

Het internet lijkt een vrijplaats voor het poneren van ongezouten meningen, valse beschuldigingen en ernstige dreigementen, niet zelden door anonieme afzenders. Soms is dit schadelijk en soms niet, maar meestal worden de talloze negatieve uitingen op internet al dan niet knarsetandend voor kennisgeving aangenomen. Wat doe je eraan?

 

 

Uit een uitspraak van de rechtbank Amsterdam blijkt echter dat niet iedereen zomaar accepteert dat er ongefundeerde, negatieve uitingen op internet worden gedaan. Een kinderdagverblijf wordt geconfronteerd met valse, zeer negatieve recensies. Een voorbeeld: 'Niet veilig ! Wees voorzichtig. Mijn zoon werd meestal ziek bij deze kinderopvang. Dit komt door de onhygiënische omgeving.' 

Of : 'Ik schrijf namens de ervaringen die ik heb meegemaakt met mijn kleinkinderen op dit vreselijke dagverblijf. Mijn dochter wil er niets meer mee te maken hebben. Schijn bedriegt en achter het ogenschijnlijk zo vriendelijke en professionele beleid. Wij zijn zeer teleurgesteld en vreselijk behandeld en willen mensen hierbij waarschuwen.'

 

De 'recensies' blijken afkomstig van een persoon die helemaal geen klant is van het bedrijf, maar die een persoonlijke vete uit wil vechten. Het echtpaar dat het kinderdagverblijf exploiteert laat het er niet bij zitten. Zij achterhalen de persoon achter de recensies en dagen hem voor de rechter. En met succes. Door de rechtbank wordt vastgesteld dat de man onrechtmatig heeft gehandeld door het plaatsen van de valse recensies en dat hij schadevergoeding moet betalen. De uitspraak van de rechtbank is hier te vinden.

 

Ook in de gezondheidszorg komen recensies op internet veelvuldig voor. Ook daar geldt dat iedereen recht heeft op zijn of haar mening, maar dat valse recensies onrechtmatig kunnen zijn en tot een plicht  tot schadevergoeding kunnen leiden. 

 

Mr. Ernst de Jong

ejc.dejong@kbsadvocaten.nl

Tel. (030) 21 22 818