Home Letselschade Richtlijnen gewijzigd per 1 januari 2014

Letselschade Richtlijnen gewijzigd per 1 januari 2014

De Letselschade Raad heeft in een persbericht van 18 februari 2014 bekend gemaakt dat de Letselschade Richtlijnen per 1 januari 2014 zijn gewijzigd. De belangrijkste wijzigingen betreffen de aanpassing van de kilometervergoeding en de normbedragen voor schade wegens studievertraging, verlies zelfwerkzaamheid en huishoudelijke hulp.

De richtlijnen geven handvatten voor het regelen van letselschades. In de letselschadepraktijk is het gebruik van de richtlijnen algemeen geaccepteerd.

De Letselschade Richtlijn Kilometervergoeding

Met ingang van 1 januari 2014 bedraagt de vergoeding € 0,29 per kilometer. Bij de bepaling van de kilometervergoeding heeft de Letselschade Raad gebruik gemaakt van de meest recente tabellen van de ANWB. De verhoging van het normbedrag van € 0,24 naar € 0,29 is veroorzaakt doordat de ANWB voor de berekening van het brandstofverbruik is overgestapt van het gemiddelde normverbruik, zoals opgegeven door de fabrikant, naar het geschatte praktijkverbruik.

De Letselschade Richtlijn Licht letsel incl. smartengeld

De normbedragen zijn geïndexeerd vanwege het verschijnen van de 18e druk van de ANWB Smartengeldgids.

De Letselschade Richtlijn Studievertraging

De normbedragen zijn aangepast in verband met de stijging van 1,3% van de cao-lonen in 2013.

De Letselschade Richtlijn Zelfwerkzaamheid

De nieuwe normbedragen zijn:

Categorie Normbedrag in euro’s vanaf 01-01-2014 schadevergoeding (per jaar)
Eigen woning / met tuin / alle onderhoud 1.140
Eigen woning / met tuin / weinig onderhoud 570
Eigen woning / zonder tuin / alle onderhoud 741
Eigen woning / zonder tuin / weinig onderhoud     285

Huurwoning / met tuin / alle onderhoud 570
Huurwoning / met tuin / weinig onderhoud 285
Huurwoning / zonder tuin / alle onderhoud 371
Huurwoning / zonder tuin / weinig onderhoud 143

De Letselschade Richtlijn Huishoudelijke hulp

Bij de laatste aanpassing van de normbedragen van 1 januari 2012 is per abuis verzuimd om het uurtarief te indexeren. Per 1 januari 2014 is het uurtarief daarom verhoogd van € 8,50 naar € 9,00.

De nieuwe normbedragen per week zijn:

Licht tot matig beperkt Zwaar beperkt
alleenstaande € 65 € 130
2-persoonshuishouden € 86 € 172
gezin met inwonende kinderen jonger dan 5 jaar € 162 € 324
gezin met inwonende kinderen ouder dan 5 jaar € 140 € 280

Niet gewijzigd

De Letselschade Richtlijn Ziekenhuis-/revalidatiedaggeldvergoeding en de Letselschade Richtlijn Verhoogde Economische Kwetsbaarheid zijn niet gewijzigd.

Klik hier om de Letselschade Richtlijnen te raadplegen.