23.01.2018
Controleer de telefoondoorschakeling aan het begin van een spoeddienst!
Het is de verantwoordelijkheid van de dienstdoende tandarts om zich ervan te vergewissen of daadwerkelijk sprake is van telefonische bereikbaarheid in spoedsituaties, zo overwoog het Regionaal Tuchtcollege te Amsterdam.
De vader van een minderjarig kind probeerde op een avond contact te krijgen met de spoeddienst omdat zijn zoontje bij een val van de glijbaan één voortand had verloren. De andere voortand was door de val verschoven. Het lukte de vader niet om in telefonisch contact te komen met de dienstdoende tandarts.
Onderzoek achteraf wees uit dat de praktijk van de dienstdoende tandarts wel de oproepen van de vader had ontvangen, maar dat deze oproepen niet automatisch werden doorgeschakeld naar de mobiele telefoon van de dienstdoende tandarts, die op dat moment niet in de praktijk aanwezig was. Hiervoor werd geen technische verklaring gevonden. Wel stond vast dat de dienstdoende tandarts niet aan het begin van zijn dienst heeft gecontroleerd of de automatische telefoondoorschakelingen daadwerkelijk functioneerden. Het Tuchtcollege overwoog dat het feit dat de dienstdoende tandarts niet bereikbaar was, aan hem te wijten was. De tandarts kreeg een waarschuwing opgelegd.