Home Boetes na electrocutie

Boetes na electrocutie

De gemeente Boxtel, antikraakverhuurder Camelot en de technische dienst van Camelot moeten elk een boete van € 60.000 betalen vanwege de dood van een 20-jarige vrouw. De rechter heeft de drie partijen schuldig bevonden aan dood door schuld. De vrouw werd in januari 2013 geëlektrocuteerd toen ze onder de douche stond.

De rechter vindt dat de dood van de vrouw mede het gevolg is van het handelen van de verdachten. Zo was het bekend dat de stroomvoorziening in het antikraakpand waar de vrouw woonde, niet deugde.

Er was ‘zichtbaar geknutseld aan de stroomvoorziening’, oordeelde de rechter. Daarom had de gemeente de elektrische installatie moeten controleren en aanpassen. Daarnaast had Camelot moeten onderzoeken of het pand wel veilig was. Omdat zo'n onderzoek niet heeft plaatsgevonden zijn de gemeente en Camelot Beheer aanmerkelijk nalatig geweest.