Home Jaarverslag tuchtcolleges 2017: enkele cijfers

Oswald Nunes

Tuchtrecht

Jaarverslag tuchtcolleges 2017: enkele cijfers

Recent is het jaarverslag 2017 van de tuchtcolleges voor de gezondheidszorg online gekomen. In het jaarverslag staan diverse cijfers, die inzicht geven in de wijze waarop de tuchtcolleges het afgelopen jaar klachten hebben behandeld.

In 2017 kwamen er in totaal 1.676 klachten bij de regionale tuchtcolleges binnen, net wat meer dan in 2016. De Inspectie was in 29 zaken de klagende partij. Van de aangeklaagde partijen was de beroepsgroep van artsen veruit in de meerderheid (1.344). Hierna volgden de verpleegkundigen (155),  GZ-psychologen (118), tandartsen (98), psychotherapeuten (31), fysiotherapeuten (24), apothekers (21), verloskundigen (13) en een physician assistant (1).

Het aantal afgehandelde klachten in 2017 nam ten opzichte van 2016 sterk toe. Dit rijmt met het feit dat tuchtcolleges het afgelopen jaar verder hebben ingezet op het verkorten van de doorlooptijden van procedures. De gemiddelde doorlooptijd daalde in 2017 tot 195 dagen per procedure.

De regionale tuchtcolleges handelden in 2017 in totaal 1.946 zaken af en verklaarden de klacht in 313 gevallen de klacht gegrond (16%). Dat is procentueel meer dan in 2016, toen nog 1.567 zaken werden afgehandeld en in 216 gevallen de klacht gegrond werd verklaard (13,8%).

De regionaal tuchtcolleges haalden in 2017 bij 16 zorgverleners de BIG-registratie door. Dit waren er in 2016 nog 9.

Het Centraal Tuchtcollege handelde in 2017 in totaal 593 beroepszaken af. In 58 gevallen was het beroep gegrond en werden de beslissingen van de regionale tuchtcolleges vernietigd (9,8%). Dit percentage was in 2016 iets hoger: tegenover 525 afhandelingen, werd in 70 gevallen het beroep gegrond verklaard en werden beslissingen van de regionale tuchtcolleges vernietigd (13,3%).

Deze cijfers laten zien dat de beslissingen van de medische tuchtrechter in de Nederlandse rechtspraak nog steeds een belangrijke plaats innemen.

Het jaarverslag 2017 treft u hier aan.

Altijd up to date?

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Schrijf je in!

Scroll naar boven