
Verhoging van de norm voor verplicht intern toezicht vanaf 1 juli 2025
Vanaf 1 juli 2025 is het voor bepaalde kleinschalige zorginstellingen niet meer verplicht om over een interne toezichthouder te beschikken. Dit heeft de (voormalige) minister van VWS recent bekend gemaakt.
Op zorginstellingen die op grond van de Wtza moeten beschikken over een toelatingsvergunning zijn ook verplichtingen van toepassing ten aanzien van de bestuursstructuur. Eén van die verplichtingen is dat er een interne toezichthouder moet zijn, zoals een Raad van Toezicht.
In het Uitvoeringsbesluit Wtza zijn bepaalde categorieën zorginstellingen uitgezonderd van de verplichting tot het instellen van intern toezicht. Zo is een uitzondering gemaakt voor kleinere zorginstellingen die in de regel met tien of minder zorgverleners zorg (doen) verlenen.
Daarnaast geldt een uitzondering voor zorginstellingen waar cliënten niet kunnen verblijven (zoals eerstelijns zorginstellingen) en die geen medisch specialistische zorg en/of persoonlijke verzorging, begeleiding of verpleging verlenen. Voor zorginstellingen die die zorg niet verlenen en waar cliënten niet kunnen verblijven geldt tot 1 juli 2025 een grens van 25 zorgverleners. Vanaf 1 juli 2025 wordt deze grens verhoogd naar 50 zorgverleners. Wanneer deze zorginstellingen in de regel met 50 of minder dan 50 zorgverleners Zvw- of Wlz-zorg (doen) verlenen, zijn zij niet (meer) verplicht op grond van de Wtza en het Uitvoeringsbesluit Wtza om te beschikken over een interne toezichthouder.
Dit betekent dat deze zorginstellingen minder snel moeten beschikken over intern toezicht. De minister heeft deze grens aangepast omdat de huidige grens van 25 zorgverleners niet proportioneel heeft voor deze categorie zorgaanbieders en mogelijk negatieve gevolgen kan hebben voor de toegang tot kwalitatief goede en betaalbare zorg.
Wat als je recent een aanvraag hebt ingediend?
Aanvragen voor een toelatingsvergunning worden behandeld door het CIBG (uitvoeringsorganisatie VWS). Voor instellingen die een aanvraag hebben ingediend en vanaf 1 juli 2025 niet meer verplicht zijn tot het beschikken over intern toezicht maar verder wel voldoen aan de voorwaarden voor een toelatingsvergunning geldt dat het CIBG deze aanvragen heeft aangehouden tot 1 juli. Het CIBG zal de aanvraag vervolgens verder behandelen.
Wat te doen met het al ingestelde interne toezicht?
Door deze wijziging zullen er zorginstellingen zijn die voorheen wel verplicht waren om te beschikken over een interne toezichthouder, maar nu vallen onder de uitzondering. Er bestaat dan geen verplicht meer op grond van de Wtza voor het in stand houden van de interne toezichthouder.
Dat betekent echter niet automatisch dat de al geïnstalleerde raad van toezicht zomaar kan worden opgeheven. Of dit mogelijk is zal afhankelijk van wat hierover schriftelijk is vastgelegd. Bij zorginstellingen die een rechtspersoon zijn, vraagt dit mogelijk een aanpassing van de statuten. Op grond van de Uitvoeringsregeling Wtza moet een zorginstelling die een rechtspersoon namelijk in de statuten vastleggen hoe wordt voldaan aan de Wtza-vereisten voor de bestuursstructuur, waaronder intern toezicht.