Home Complicatie, incident of calamiteit?

Complicatie, incident of calamiteit?

De wet geeft aan dat calamiteiten in de zorgverlening aan patiënten onverwijld dienen te worden gemeld aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).

Een calamiteit is gedefinieerd als een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood of een ernstig schadelijk gevolg voor een patiënt heeft geleid.

De wet kent ook het begrip 'incident'. Dat is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij een patiënt. Incidenten hoeven niet aan de IGZ te worden gemeld. Dat geldt ook voor complicaties. In de wet is echter geen definitie van het begrip complicatie te vinden.

In de praktijk bestaat soms onduidelijkheid over de vraag of er sprake is van een calamiteit of niet. Dat is van belang, omdat een calamiteit bij de IGZ onverwijld moet worden gemeld. Gebeurt dat niet, dan kan een bestuurlijke boete worden opgelegd.

De IGZ heeft onlangs een brochure uitgebracht voor zorgaanbieders, waarin handvatten worden geboden om te bezien of er sprake is van een calamiteit die gemeld moet worden. Bijvoorbeeld wordt in die brochure toegelicht dat bij twijfel of er sprake is van een calamiteit dit eerst onderzocht mag worden. Komt uit dat onderzoek, dat maximaal  6 weken mag duren, naar voren dat er inderdaad sprake was van een calamiteit, dan dient onverwijld, dat wil zeggen binnen 3 werkdagen, gemeld te worden.

De brochure is hier te vinden.

Nieuwsbrief

Altijd up to date?

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Schrijf je in!

Scroll naar boven