03.05.2018
De zorgverlener als tweede slachtoffer, art. 7:658BW en de zorg voor de zorgverlener na een incident
Onlangs is het artikel over “De zorgverlener als tweede slachtoffer, art. 7:658 BW en de zorg voor de zorgverlener na een incident” verschenen in Tijdschrift letselschade in de rechtspraktijk (2018/2), waarin ChiChi de Haan de (mogelijke) impact van een incident op de zorgverlener bespreekt en in gaat op de vraag of het ziekenhuis, als werkgever, verplicht is te zorgen voor opvang en begeleiding van de zorgverlener na een incident.
Naar aanleiding van een incident kan de betrokken zorgverlener te maken krijgen met een emotionele (en soms ook zakelijke nasleep). De afgelopen tijd lijkt de aandacht voor de impact van een incident op de zorgverlener en de opvang en begeleiding daarna te groeien. Meerdere onderzoeken laten zien dat veel zorgverleners die betrokken waren bij een incident behoefte hebben aan ondersteuning. Het lijkt dan ook wenselijk dat na een incident nazorg aan de zorgverlener wordt verleend. Maar wie draagt hiervoor verantwoordelijkheid? En hoe zit dat specifiek bij de zorgverlener in loondienst?
Het artikel is hier te lezen.