Home GBL nu wettelijk verankerd met de AFM als toezichthouder

GBL nu wettelijk verankerd met de AFM als toezichthouder


De Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) bevat tien gedragsregels voor verzekeraars, slachtoffers en belangenbehartigers en de eerste editie daarvan verscheen in 2006. De GBL is bindend voor de leden van het Verbond van Verzekeraars en de organisaties in het Nationaal Keurmerk Letselschade van De Letselschade Raad. 

De GBL ziet zowel op procedurele als juridisch inhoudelijke regels. Met ingang van 1 juli 2025 zijn de procedurele verplichtingen (voor verzekeraars) wettelijk verankerd. Dit is gebeurd door toevoeging van artikel 35g aan het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen, waarin bepalingen uit deel 4 van de Wet op het financieel toezicht nader zijn uitgewerkt:

  1. Een schadeverzekeraar met zetel in Nederland die zich bezighoudt met de afhandeling van letselschade beschikt over adequate procedures en maatregelen die ten minste waarborgen dat de schadeverzekeraar van degene die de schade heeft veroorzaakt, zijn schaderegelaar of het bureau, bedoeld in artikel 2, zesde lid, van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen:
    1. de ontvangst van de aansprakelijkstelling schriftelijk bevestigt aan de benadeelde of diens belangenbehartiger, uiterlijk twee weken na de datum van de ontvangst;
    2. direct na de aansprakelijkstelling een onderzoek start naar de aansprakelijkheid van haar verzekerde;
    3. binnen zes weken reageert op inhoudelijke correspondentie van de benadeelde en diens belangenbehartiger;
    4. binnen drie maanden na de datum van ontvangst van de aansprakelijkstelling een onderbouwd standpunt over de aansprakelijkheid inneemt;
    5. ten minste eenmaal per jaar persoonlijk contact heeft met de benadeelde en diens belangenbehartiger om zich op de hoogte te stellen van diens letsel en de situatie, tenzij de benadeelde aangeeft op dat contact geen prijs te stellen;
    6. de schade die door de schadeverzekeraar is erkend of tussen partijen definitief is vastgesteld uitkeert binnen 14 dagen na deze erkenning of definitieve vaststelling; en
    7. indien de schadebehandeling langer duurt dan twee jaar na de schademelding, het initiatief neemt om met de benadeelde of diens belangenbehartiger na te gaan wat daarvan de oorzaak is.
  2. Het eerste lid is van toepassing op een schadeverzekeraar die zich bezighoudt met aansprakelijkheid bij bedrijfsongevallen en beroepsziekte, voor zover dekking bestaat krachtens de polis en de aansprakelijkheid gedeeltelijk of geheel is vastgesteld. Het eerste lid is niet van toepassing op een schadeverzekeraar voor zover deze zich bezighoudt met medische aansprakelijkheidszaken.
  3. Het eerste lid, onderdeel d, is niet van toepassing op een schadeverzekeraar die de branche Aansprakelijkheid motorrijtuigen uitoefent.

Met deze wettelijke verankering ontstaat een bestuursrechtelijk kader, waarop de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toezicht houdt. De AFM kan bij signalen van niet-naleving haar toezicht intensiveren, bijvoorbeeld door onderzoek in te stellen en, indien nodig, handhavend op te treden met maatregelen zoals het opleggen van een bestuurlijke boete.


Nieuwsbrief

Altijd up to date?

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Schrijf je in!

Scroll naar boven