Home Aanpassing besluitvormingsprocedure zorgaanbieders bij wijzigen aanbod acute zorg

Aanpassing besluitvormingsprocedure zorgaanbieders bij wijzigen aanbod acute zorg

Al enige tijd is er veel te doen over de sluiting van acute zorg-afdelingen van ziekenhuizen. Zie hierover ook deze bijdrage voor Mr. Online van eerder dit jaar.

De Wkkgz, het Uitvoeringsbesluit Wkkgz (‘het Uitvoeringsbesluit’) en de Uitvoeringsregeling Wkkgz (‘de Uitvoeringsregeling’) bevatten voorschriften ten aanzien van besluitvorming over wijzigingen in het aanbod van acute zorg. De minister van VWS is voornemens om de huidige besluitvormingsprocedure per 1 januari 2027 te wijzigen. De aanpassingen van het Uitvoeringsbesluit en de Uitvoeringsregeling zijn via internetconsultatie voorgelegd, er kan tot 27 oktober 2025 worden gereageerd.

Doel van deze wijziging is om de invloed belanghebbenden op deze besluitvorming te versterken. De wijzigingen zien vooral op het bewerkstelligen dat belanghebbenden een tijdigere en sterkere invloed kunnen hebben op de besluitvorming over het aanbod van acute zorg, vooral als dit aanbod geheel of gedeeltelijk wordt beëindigd of opgeschort. In deze blog bespreken we de belangrijkste voorgestelde wijzigingen van het Uitvoeringsbesluit Wkkgz en de Uitvoeringsregeling Wkkgz.

Schrappen 45-minutennorm

Op dit moment bevat artikel 8f Uitvoeringsregeling de zgn. 45-minutennorm. Deze houdt in dat een SEH of een afdeling acute verloskunde (AV) niet mag sluiten indien dat betekent dat het aantal inwoners dat in spoedgevallen met een ambulance niet binnen 45 minuten op een SEH of AV kan zijn, toeneemt. De minister wil deze norm vervangen door de norm dat de bereikbaarheid in minuten per ambulance van een afdeling SEH of AV niet mag verslechteren door de gehele of gedeeltelijke opschorting of beëindiging van het aanbod.

Omdat bij het sluiten of opschorten van de SEH of AV de bereikbaarheid zal verslechteren, brengen de voorgenomen wijzigingen met zich mee dat ziekenhuizen zich moeten inspannen om de zorgverzekeraar te helpen te zorgen dat er voldoende, tijdige, bereikbare acute zorg beschikbaar is. Ziekenhuizen moeten in het continuïteitsplan aangeven wat daarvoor is gedaan en welke alternatieven zijn overwogen die zouden leiden tot een betere toegankelijkheid van de zorg. Dat kan gaan over digitale toegankelijkheid of afspraken met andere zorgaanbieders over voldoende tijdige acute zorg.

Verder is hiermee beoogd dat bij de berekening van het RIVM centraal zal staan in hoeverre de bereikbaarheid van het aanbod aan SEH-zorg of AV voor alle inwoners verslechtert, in plaats van alleen het aantal inwoners dat wordt geraakt voor de 45-minutennorm. Dit zodat ziekenhuizen hiermee rekening kunnen houden bij de besluitvorming.

Zwaarwegend adviesrecht burgemeester

Door de Tweede Kamer is een amendement aangenomen over een wijziging van artikel 3a Wkkgz. Deze wijziging geeft de burgemeester de mogelijkheid om een zwaarwegend advies uit te brengen over de voorgenomen (gedeeltelijke) sluiting of opschorting van het aanbieden van acute zorg op een bepaalde locatie. Als dit een negatief advies is, kan de beëindiging of opschorting alleen plaatsvinden als het ziekenhuis heeft gemotiveerd waarom het advies niet wordt gevolgd en de IGJ hierover eveneens een zwaarwegend advies heeft uitgebracht. 

In de voorgenomen wijziging van het Uitvoeringsbesluit is bepaald op welke aanbieders dit adviesrecht betrekking heeft, namelijk op traumacentra, overige ziekenhuizen, huisartsenspoedposten, acute ggz en dienstapotheken.

Ziekenhuis moet reactie op inbreng gemeente publiceren

Daarnaast lijkt de minister voor ogen te hebben dat er meer transparantie is richting belanghebbenden. Met de voorgestelde wijziging van artikel 8i Uitvoeringsregeling dienen zorgaanbieders op een eenvoudig vindbare en voor onbepaalde tijd toegankelijke plaats van de eigen website de volgende informatie te publiceren:

  • de reacties van het college van B&W of de voorzitter van de veiligheidsregio;
  • de mededeling van de zorgaanbieder wat hij heeft gedaan met die reacties c.q. adviezen alsmede de reactie van de zorgaanbieder op de adviezen;
  • het zwaarwegend advies van de burgemeester (indien aan de orde); en
  • het zwaarwegende advies van de inspectie (in geval van een negatief oordeel in het zwaarwegende advies van de burgemeester).

Nieuwsbrief

Altijd up to date?

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Schrijf je in!

Scroll naar boven