19.08.2015
Leverancier betaalt website terug
Software leverancier moet de aanschafprijs van nieuwe software voor interactief gebruik van een website volledig terugbetalen.
Het is een IT-geschil, dat zich in de praktijk wel vaker voordoet. Een standaard contract wordt gebruikt, waaraan allerlei documenten worden gehangen en waarnaar wel of niet in het contract wordt verwezen. Gelukkig voor de opdrachtgever was zijn pakket van eisen aan het contract toegevoegd met een verwijzing in artikel 1 van de overeenkomst. Daarmee werd wel het onderwerp van het contract bepaald.
De offerte van de leverancier was ook aan de overeenkomst gehecht, maar op geen enkele wijze was daarmee een verbinding gelegd in het contract. Ook allerlei ICT standaardvoorwaarden waren aan de overeenkomst gehecht. In het contract was ergens bepaald dat algemene voorwaarden niet van toepassing zouden zijn en voor die ICT standaardcondities was geen uitzondering gemaakt. De leverancier kon zich daarop dus niet beroepen.
Door de opdrachtgever was op enig moment het contract beëindigd, hetgeen later door de leverancier als een ontbinding werd aangemerkt. Daardoor kon de rechtbank van een ontbonden contract spreken, dat tot gevolg had dat de betalingen van de opdrachtgever moesten worden gerestitueerd. De waarde van de geleverde ICT-prestaties werd op nihil geoordeeld.
De schadevordering van de opdrachtgever werd wel afgewezen, omdat de onderbouwing daarvoor te mager werd geoordeeld.
Met deze uitspraak wordt nog eens duidelijk, dat het aanbeveling verdient om ook standaardcontracten nog eens met een juridisch oog te laten controleren. Hier kwam de opdrachtgever er goed vanaf en kreeg hij ruim €100.000,= terugbetaald. Het had net zo goed andersom kunnen zijn gezien de rommelige gang van zaken bij het sluiten van de overeenkomst. In dergelijke zaken kan dan moeilijk tevoren de afloop worden voorspeld en dat risico wil men nu juist voorkomen met een contract.
Rechtbank Midden-Nederland ECLI:NL:RBMNE:2015:1983