Home Welke stappen kan ik als bestuurder van een onderneming nemen voordat een faillissement echt onvermijdelijk wordt?

• Gebruik de steunmaatregelen van de overheid om de eerste financiële problemen te verlichten.
  • Voer overleg met schuldeisers als u voorziet dat facturen niet tijdig kunnen worden voldaan. Beding daarbij een langere betalingstermijn of een betalingskorting.
  • Loop contractuele verplichtingen na en beoordeel of contracten (vroegtijdig) kunnen worden beëindigd.
  • Ga alleen nieuwe contractuele verplichtingen aan als u zeker weet dat u deze ook daadwerkelijk kunt nakomen.
  • Onderzoek alternatieve wijze van financiering en inkomsten. Wees daarbij creatief. Mogelijk kunnen uw klanten of opdrachtnemers alvast een product kopen of diensten afnemen (tegen een gereduceerd tarief) welke na de coronacrisis worden geleverd.
  • Stop niet zomaar met het betalen van schuldeisers. Win hierover eerst juridisch advies in. Als u namelijk bepaalde schuldeisers wel betaalt en andere niet, kan dit onrechtmatig zijn en voor u als bestuurder aansprakelijkheid in privé opleveren.
  • Tot slot kan het aanvragen van een surseance van betaling in bepaalde gevallen ook een faillissement voorkomen. De surseance van betaling dient door een advocaat bij de rechtbank te worden verzocht. Tijdens de surseance van betaling kan dan een akkoord worden aangeboden aan de schuldeisers waarbij slechts een bepaald percentage van de schulden wordt voldaan.

Deze stappen helpen u als bestuurder op weg om de juiste beslissingen te nemen en de coronacrisis te overleven. Verlies daarbij uw rol als bestuurder niet uit het oog en documenteer de besluitvorming van iedere genomen beslissing uitgebreid.