![](https://www.kbsadvocaten.nl/wp-content/uploads/2024/09/oswald-150x150.jpg)
Een nieuwe huisarts en een oud dossier
Regionaal Tuchtcollege Amsterdam, 5 november 2024
In deze tuchtzaak dient de curator van een onder curatele gestelde patiënt een klacht in tegen de huisarts. De klacht heeft betrekking op de verleende zorg, maar voor deze blog is interessant het klachtonderdeel over de dossiervoering. Een van de klachtonderdelen houdt in dat de huisarts na overdracht van zijn praktijk aan een opvolger nog over het medisch dossier van de patiënt beschikte en dit kon raadplegen.
In zijn reactie op de klacht geeft de huisarts aan dat het medisch dossier van een vertrokken patiënt op zijn computer weliswaar als verwijderd wordt aangemerkt maar dat het dossier niet daadwerkelijk wordt verwijderd, omdat dit technisch niet mogelijk is.
Het RTG toetst de klacht aan de KNMG handreiking Overdracht patiëntendossier bij verandering van huisarts. In deze handreiking is aangegeven dat na de digitale overdracht van het elektronisch dossier de overdragende huisarts zorgt voor de vernietiging van het dossier zoals dat in zijn HIS stond. De oude huisarts dient er dus voor te zorgen dat het elektronische bestand van het patiëntendossier van zijn computer wordt verwijderd zodra het (elektronisch) is overgedragen aan de nieuwe huisarts. De oude huisarts heeft dan, aldus het RTG, immers geen juridische grondslag (geen behandelingsovereenkomst) meer om over de gegevens van de patiënt te beschikken.
Het is bekend dat het vernietigen van oude dossiers in sommige HIS-sen technisch (nog) niet mogelijk is. Volgens de minister voor Medische Zorg moet dat echter op grond van de wet wel mogelijk zijn. Het is de hulpverlener die er verantwoordelijk voor is dat het medisch dossier aan de wettelijke vereisten voldoet. Het advies voor de oude huisarts in dat geval is om in overleg met de HIS‑leverancier te zorgen voor effectieve verwijdering van het dossier uit het HIS. Als verwijdering technisch niet mogelijk is, dan dient de oude huisarts de patiënt te informeren dat er een (schaduw)dossier achterblijft in zijn HIS.
Nu de huisarts geen contact heeft opgenomen met de HIS‑leverancier om alsnog verwijdering van het dossier te bewerkstelligen en ook de patiënt/de curator niet heeft geïnformeerd dat hij nog steeds over (schaduw)dossier beschikte is deze klacht gegrond.
De huisarts krijgt evenwel geen maatregel opgelegd omdat er sprake is van een lichte mate van tuchtrechtelijke verwijtbaarheid en de klacht betrekking heeft op technische aspecten van het huisartseninformatiesysteem, waarmee meer huisartsen worstelen. Nu de huisarts alsnog contact heeft opgenomen met zijn HIS‑leverancier en ook niet is gebleken dat de huisarts misbruik heeft gemaakt van het feit dat hij nog over het medisch dossier beschikte, wordt door het RTG afgezien van het opleggen van een maatregel.
Uit deze uitspraak volgt, dat van een arts ook een zekere mate van technische vaardigheid wordt verwacht. Als een patiënt overstapt naar een andere arts is de oude arts niet alleen verplicht het medisch dossier aan de nieuwe arts over te dragen, maar ook gehouden om dit in het eigen systeem te vernietigen. In het papieren tijdperk zal dat in de regel geen probleem hebben opgeleverd, maar in het digitale tijdperk (b)lijkt het volgens deze uitspraak nogal eens lastig om een dossier te deleten. Het is voor de praktijk van belang om hier alert op te zijn en bij onverhoopte technische problemen contact op te nemen met de leverancier van het systeem. Vergeet dan ook niet om de voormalige patiënt te informeren. Als je denkt dat alles tegen zit, denk dan opnieuw.