Home Actualiteiten Wtza: uitbreiding vergunningplicht, jaarverantwoording voor kleine zorgaanbieders en ontwikkelingen rondom intern toezicht

Actualiteiten Wtza: uitbreiding vergunningplicht, jaarverantwoording voor kleine zorgaanbieders en ontwikkelingen rondom intern toezicht

Zie eerdere blogs voor een toelichting op de eisen op grond van de Wtza en voor een eerdere update van actualiteiten (zie hier en hier).

Uitbreiding vergunningplicht

Per 1 januari 2025 is de vergunningplicht onder de Wtza uitgebreid. Tot 2025 gold op grond van de Wtza een vergunningplicht voor: 1) instellingen die medisch specialistische zorg (doen) verlenen of 2) instellingen die met meer dan tien zorgverleners zorg of een andere dienst als omschreven bij of krachtens de Wlz of Zvw (doen) verlenen. Zie over de vergunningplicht op grond van de huidige Wtza onze Q&A.

De drempel van de zorgverlening met meer dan tien zorgverleners komt te vervallen. Dit betekent dat vanaf 1 januari 2025 alle instellingen die zorg of een andere dienst als omschreven bij of krachtens de Wlz of Zvw (doen) verlenen moeten beschikken over een toelatingsvergunning. Omdat solistisch werkende zorgverleners geen instellingen zijn zoals bedoeld in de Wkkgz, geldt de vergunningplicht nog steeds niet voor hen.

Zorginstellingen die op 1 januari 2025 al actief waren maar vanwege deze wijziging voor het eerst over een toelatingsvergunning dienen te beschikken, verkrijgen die kosteloos en van rechtswege.

Voor bestaande zorginstellingen die na de inwerkingtreding van deze wijziging van de Wtza voor het eerst moeten beschikken over een toelatingsvergunning is er een overgangsregeling. Aan deze zorginstellingen wordt van rechtswege een vergunning verstrekt (zie artikel 17a Wtza). Dit betekent dat deze wijziging van de Wtza vooral ziet op nieuwe zorginstellingen.

Aanpassing verplichtingen openbaarmaking jaarverantwoording

In de Wmg en de Regeling openbare jaarverantwoording WMG (‘de Regeling’) zijn verplichtingen opgenomen voor zorgaanbieders die zijn gericht op de openbaarmaking van een jaarverantwoording. Deze verplichting geldt voor alle Wmg-zorgaanbieders.

Gelet op de wijziging van de Wmg per 1 januari 2025 is het voor de minister mogelijk om onderscheid te maken in de verplichtingen rondom openbaarmaking jaarverantwoording voor verschillende categorieën zorgaanbieders.

Concreet betekent dit dat voor micro-zorgaanbieders uitzonderingen worden gemaakt en voor deze groep een lichter verantwoordingsregime geldt. Een zorgaanbieder is een micro-zorgaanbieder als op twee opeenvolgende boekjaren is voldaan aan minimaal twee van de volgende drie eisen:

  • Balanstotaal van maximaal 450.000 euro;
  • Netto-omzet van maximaal 900.000 euro;
  • Maximaal 10 fte medewerkers in loondienst (zzp’ers, waaronder waarnemers, worden niet meegeteld).

De gedeeltelijk niet-openbare jaarverantwoording dient wel ook aan het CIBG te worden overgelegd. Het CIBG versterkt de gedeeltelijke niet-openbare jaarverantwoording aan bepaalde organisaties (waaronder ziektekostenverzekeraars en de NZa).

De vrijstellingen naar omvang van het bedrijf van de zorgaanbieder die in verband met de beperktere omvang van het bedrijf van de zorgaanbieder gaan gelden voor micro-zorgaanbieders betreffen, kort weergegeven:

  • een beperkte balans;
  • een beperkte winst- en verliesrekening of staat van baten en lasten;
  • vrijstelling van een toelichting op de beperkte financiële verantwoording;
  • vrijstelling van het overleggen van een bestuursverslag;
  • vrijstelling van de accountantscontrole (c.q. controleverklaring); en
  • vrijstelling van de gehele openbaarmakingsverplichting.

Verhogen norm voor intern toezicht zorgaanbieders

Zoals eerder door de minister van VWS aangekondigd, is zij van plan om de grens te verhogen voor intern toezicht. Op dit moment zijn vergunningplichtige zorginstellingen verplicht om aan de eisen voor intern toezicht te voldoen wanneer zorg wordt verleend door 10 of meer zorgverleners. Voor instellingen waar cliënten niet kunnen verblijven (zoals eerstelijns zorginstellingen) geldt een verhoogde grens van 25 zorgverleners. Overigens vallen zorginstellingen die medisch specialistische zorg of persoonlijke verzorging, begeleiding of verpleging verlenen daar niet onder, voor hen geldt de grens van 10 zorgverleners.

De minister is voornemens om deze grens van 25 zorgverleners te verhogen naar 50 (zie het ontwerpbesluit ). Dit betekent dat onder andere eerstelijns zorginstellingen minder snel verplicht zijn een interne toezichthouder aan te stellen. Aanleiding voor deze wijziging was dat de eisen voor intern toezicht in de eerstelijnszorg en kleinschalige zorg een disproportionele (aanvullende) last zijn en dat deze eisen ongewenste gevolgen kunnen hebben voor de toegankelijkheid van kwalitatief goede en betaalbare zorg.

Uit het conceptbesluit volgt dat het de bedoeling is dat deze wijziging op 1 juli 2025 in werking treedt. Het is mogelijk om tot 16 januari 2025 te reageren op de internetconsultatie.


Nieuwsbrief

Altijd up to date?

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Schrijf je in!

Scroll naar boven